Tuesday 8 March 2011

JENIS-JENIS PENYELIDIKAN

JENIS-JENIS PENYELIDIKAN
Penyelidikan dan kaedah saintifik
   Penyelidikan pendidikan adalah aplikasi kaedah saintifik kepada masalah pendidikan
Kaedah saintifik berasaskan
  • Membina hpotesis berasaskan pemerhatian (logik induktif),
  • Deduksi ke atas implikasi daripada hipotesis-hipotesis,
  • Mengesahkan atau menolak hipotesis
  • Kaedah saintifik lebih dipercayai (reliable) daripada pengalaman atau pakar dalam menerangkan, meramal atau mengawal fenomena.
Logik induktif dan deduktif
Logik digunakan untuk membina hipoesis yang menjadi asas penyelidikan pendidikan
  • Logik induktif menganalisis peristiwa untuk kenalpasti generalisasi
   Contoh: Setiap siswazah yang ditemubual mengambil kursus penyelidikan pendidikan. Oleh itu, semua pelajar pasca siswazah perlu mengambil penyelidikan pendidikan
Logik deduktif menemui kesimpulan spesifik berasaskan generalisasi
  • Contoh: Setiap pasca siswazah yang ditemubual mengambil kursus penyelidikan pendidikan. Anda seorang pelajar pasca siswazah. Maka anda akan mengambil kursus penyelidikan pendidikan.

Penyelidikan Asas dan Penyelidikan Gunaan
(Basic and Applied Research)

  • Penyelidikan Asas dilaksanakan untuk membina teori. Dalam pendidikan, ia membantu membentuk prinsip pembelajaran umum
  • Contoh: Bagaimana penggunaan graphic organizers membantu pelajar memperolehi pengetahuan?
  • Penyelidikan gunaan lebih mementingkan bagaimana teori digunakan dalam situasi pendidikan(educational settings).
  • Contoh: Dapatkah graphic organizers membantu pelajar di Tahun 1?
Penyelidikan pendidikan kini menggunakan kombinasi kedua-dua jenis penyelidikan
Educational research is often referred to it as either qualitative or quantitative.
  • Untuk menjalankan penyelidikan terdapat dua pendekatan, iaitu pendekatan
  • kualitatif dan kuantitatif (Sukardi, 2004; Nana, 2005; Mohd, 2005; Ananda, 2007).
  • Dalam penyelidikan ini digunakan kedua-duanya, iaitu pendekatan kualitatif dan
  • kuantitatif (Dunn, 2003; Nana, 2005; Sudarwan, 2005; Mohd, 2005), dengan desain dua
  • tahap (Aris, 2002).
Pendekatan Kualitatif
  • Pendekatan kualitatif ialah prosedur penyelidikan yang menghasilkan data gambaran yang boleh diamati (Lexy, 2007), tradisi tertentu dalam ilmu pengetahuan sosial yang secara fundamental bergantung kepada pengamatan manusia dalam kawasannya sendiri dan berkait dengan orang-orang tersebut dalam bahasa dan peristilahannya (Kirk & Miller, 1986).
  • Pendekatan kualitatif dalam penyelidikan ini adalah kajian kes, adalah suatu
  • penyelidikan yang dilakukan terhadap suatu kesatuan sistem, sama ada yang berbentuk
  • program mahupun kejadian yang terikat oleh tempat, waktu atau ikatan tertentu (Nana,
  • 2005). Kajian kes dilaksanakan untuk menghimpun data, memperoleh makna, dan
memperoleh pemahaman daripada suatu kes
Penyelidikan kualitatif
(Qualitative Research) 

Melibatkan pengumpulan data naratif untuk memperolehi celik akal kedalam fenomena yang diminati. Data dikumpul:
  • Secara intensif dalam tempoh masa tertentu
  • Dalam “naturalistic setting”,
  • Tanpa cuba mengawal peristiwa.
Contoh:
    Sekolah A telah memenangi banyak hadiah dalam melaksanakan teknologi merentas kurikulum. Anda mengambil keputusan untuk menyiasat apakah yang telah mereka lakukan membantu mereka berjaya. Selepas perbincangan dengan guru besar, anda dapati terdapat 3 orang guru penting dalam pembangunan teknologi. Sebagai penyelidik kualitatif apakah yang akan anda lakukan untuk kenalpasti mengapa mereka sangat berjaya?
Pendekatan Kuantitatif
  • Pendekatan kuantitatif ialah penyelidikan yang menekankan kepada fenomenafenomena objektif dan dikawal melalui pengumpulan dan analisis data (Nana, 2005;
  • Chua, 2006; Fraenkel, 2007). Suatu penyelidikan yang melibatkan pengukuran pemboleh ubah kajian dengan menggunakan alatan saintifik dan eksperimen.Penggunaan ujian statistik terhadap sesuatu kajian adalah sebagai usaha untuk menerangkan, menjelaskan atau mencari perhubungan antara pemboleh ubah-pemboleh ubah dalam suatu penyelidikan.
Penyelidikan Kuantitatif
(Quantitative Research) 

  • Melibatkan pengumpulan dan analisis data numerikal untuk mendapat celik akal bagaimana satu pembolehubah mempengaruhi pembolehubah lain.
   Penggunaan penyelidikan kuantitatif yang berbeza bergantung kepada:
  • Jenis soalan yang ditanya;
  • Tujuan penyelidikan, dan;
  • Bilangan subjek yang boleh diperolehi oleh penyelidik
Jenis-jenis penyelidikan kuantitatif yang asas termasuk
  • Diskriptif (Descriptive)
  • Korelasi (Correlational)
  • Causal comparative
  • Eksperimental (Experimental)
Penyelidikan Diskriptif
(Descriptive Research)

Berbeza daripada kajian kuantitatif yang lain kerana ia:
  • Di tetapkan(set) untuk melihat dan melaporkan perkara seperti adanya ( to determine and report the way things are now),
  • Tidak cuba untuk mengawal pembolehubah (does not try to control a variable).
Masalah penyelidikan diskriptif:
  • Kurang responden
  • Keputusan yang biase
  • Example: What will the field of educational design be like in five years? Ten years?
  • How would you set up such a study?
Penyelidikan korelasi
(Correlational Research) 

  • Menyelidik hubungan antara pembolehubah. keputusan bukan menunjukkan sebab dan kesan, tetapi membenarkan ramalan bagaimana satu pembolehubah boleh berubah berdasarkan keputusan daripada pembolehubah yang lain
  • Keputusan ditunjukkan sebagai korelasi diantara 0.00 dan 1.00
  • Example: Does the amount of modem use at home correlate to a student’s GPA?
  • How would you set up this research?
Causal-Comparative Research 
  • Kajian untuk melihat hubungan sebab dan kesan melalui perbandingan kumpulan.
  • Pembolehubah yang dimanipulasikan dan “penyebab” kepada pembolehubah lain untuk berubah dipanggil “independent variable”.
  • Pembolehubah yang respon kepada perubahan dipanggil “dependent variable”.
  • Dalam kajian ini independent variable sudah dikenalpasti: jantina, umur /SES subjek tersebut.
  • Example: Do adults from low SES backgrounds have a higher attrition rate in high technology companies than adults from middle class backgrounds?
Penyelidikan eksperimental
(Experimental Research) 

  • Dalam kajian eksperimental independent variable dikawal dan yang lain-lain dibiarkan seperti adanya
  • Example: Does the use of graphic organizers help third-grade students conceptualize information more thoroughly than a list of topics?
  • Overview of qualitative and quantitative research characteristics
  Quantitative Research Qualitative Research
Type of data collected Numerical data Nonnumerical narrative and visual data
Research problem Hypothesis and research procedures stated before beginning study Research problems and methods evolve as understanding of topics deepens
Manipulation of context Yes No
Sample size Larger Smaller
Research procedures Relies on statistical procedures Relies on categorizing and organizing data into patterns to produce a descriptive,,narrative synthesis
Participant interaction Little interaction Extensive interaction
Underlying belief We live in a stable and predictable world that we can measure, understand, and generalize about Meaning is situated in a particular perspective or context that is different for people and groups; therefore, the world has many meanings

1 comment:

  1. tq..sangat membantu... seboleh2nya letak rujukan..agar kami jelas akan sumber yang dirujuk...

    ReplyDelete